hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > همدان| داغ گرانی بر تن اول مهر

همدان| داغ گرانی بر تن اول مهر

اگرچه هرسال در آستانه بازگشایی مدارس، بازار لوازم‌التحریر داغ می‌شد اما امسال گرانی همه‌چیز را تحت تأثیر قرار داده و والدین می‌گویند کنترلی بر قیمت‌ها وجود ندارد. 

به گزارش مهر، یکی از والدین با بیان اینکه امسال قیمت‌های لوازم‌التحریر دانش آموزان افزایش قابل‌توجهی دارد و این افزایش در قیمت دفترچه‌ها بیشتر مشهود است، گفت: به نظر می‌رسد مبلغی که برای تهیه لوازم‌التحریر فرزندانم در نظر گرفته بودیم کفاف خریدها را ندهد. حسنی با بیان اینکه یکی از فرزندانم امسال در مقطع دوم ابتدایی و دیگری در مقطع چهارم تحصیل می‌کند، گفت: هنوز تمام اقلام موردنیاز برای فرزندانم را تهیه نکرده‌ام و تا این لحظه نزدیک ۴۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرده‌ام درحالی‌که سال گذشته با مبلغی به‌مراتب کمتر از این مبلغ اکثر خریدها انجام‌شده بود. یکی دیگر از والدین نیز با بیان اینکه قیمت لوازم‌التحریر به‌قدری بالا رفته که ناخودآگاه یاد زمانی افتادم که به مدرسه می‌رفتم و لوازم‌التحریر اولیه از سوی مدرسه به دانش آموزان هدیه می‌شد، گفت: اگر همین روند ادامه یابد و هرروز شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم چاره‌ای جز تدبیر برای توزیع لوازم‌التحریر یارانه‌ای وجود ندارد. عبادی با بیان اینکه سال‌های قبل دغدغه والدین برای تهیه لوازم‌التحریر دانش آموزان به‌مراتب کمتر از امسال بود چراکه به نظر می‌رسد قیمت‌ها ۲ تا ۳ برابر شده است و نظارتی هم صورت نمی‌گیرد، گفت: همین چند روز پیش چند عدد مداد مشکی برای فرزندم خریدم و به خانه بردم و هنگامی‌که مشغول برچسب زدن روی آن‌ها بودم مطلبی را روی دفترچه‌ای نوشتم اما در کمال تعجب شاهد کیفیت پایین مداد شدم به‌طوری‌که ردی از مداد روی کاغذ باقی نمی‌ماند و به‌قدری مداد کمرنگ می‌نوشت که قطعا فرزندم در زمان استفاده از آن به مشکل می‌خورد. او با بیان اینکه من خرید کالای ایرانی را در بیشتر مواقع ترجیح می‌دهم اما متأسفانه لوازم‌التحریر ایرانی کیفیت لازم را ندارد و همین موضوع سبب می‌شود والدین خرید لوازم‌التحریر خارجی را به داخلی ترجیح دهند، گفت: البته قیمت لوازم‌التحریر داخلی هم بالا رفته و ترجیح والدین به خرید اقلام خارجی است چراکه لااقل مطمئن می‌شوند پولی که پرداخت کرده‌اند به کالای باکیفیت بوده و مجدد مجبور به تهیه اقلام موردنیاز نمی‌شوند.

تعزیرات حکومتی بر قیمت‌ها نظارت دارد

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در همین خصوص با بیان اینکه تعزیرات حکومتی بر قیمت‌ها نظارت دارد، گفت: طرح ویژه مدارس از مردادماه شروع‌شده و تا ۱۰ مهرماه امسال ادامه دارد. علیرضا حسن‌پور با بیان اینکه در طرح ویژه مدارس بر لوازم‌التحریر، پوشاک مدارس، کیفیت تولید و عرضه پوشاک نظارت می‌شود، افزود: نظارت‌ها به‌صورت مستمر انجام می‌شود و تاکنون نیز تخلفات برخی واحدها به محاکم قضایی اعلام‌شده است. او از تمرکز و نظارت بر بازار اقلام موردنیاز دانش آموزان و دانشجویان سخن گفت و افزود: تعزیرات حکومتی در کنار کنترل و رصد سایر بخش‌ها به تخلفات لوازم‌التحریر، کیف و کفش رسیدگی خواهد کرد. حسن‌پور با تأکید بر اینکه تعزیرات حکومتی با اجرای طرح‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های نظارتی با تخلفات صنوف مختلف برخورد قانونی و قاطع دارد، از جریمه ۳۵۵ میلیون ریالی در طرح نظارتی مدارس همدان خبر داد. او بابیان اینکه تاکنون ۶۳ واحد متخلف شناسایی و به تعزیرات حکومتی احضار شده‌اند، گفت: طرح نظارتی مدارس از مرداد ماه ۹۸ آغاز شد و در این طرح واحدهای تولیدی و صنفی پوشاک مدارس، کیف و کفش، نوشت‌افزار مورد بازرسی قرار می‌گیرند. حسن‌پور گفت: از ۶۳ واحد متخلف ۴۵ واحد خیاط و پوشاک، ۱۱ واحد کیف و کفش و ۷ واحد نوشت‌افزار هستند و با تخلفات گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و حراج کالا برخلاف ضوابط و مواردی از این قبیل شناسایی‌شده‌اند. او با بیان اینکه متخلفان به پرداخت ۳۵۵ میلیون و ۷۳۸ هزار ریال جزای نقدی محکوم شدند، گفت: پل ارتباطی ما تلفن ۳۲۵۲۳۴۴۲ اداره کل و تلفن گویای ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت است که مردم می‌توانند تخلفات را گزارش کنند.

در حال جذب سهمیه برای دفتر دولتی هستیم

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز پیرامون این سؤال که چرا دفتر دولتی در بازار همدان وجود ندارد، گفت: سهمیه دفاتر دولتی به استان‌ها اختصاص می‌یابد و در حال جذب این سهمیه هستیم. مجید زرین‌دلاور با بیان اینکه از محل واردات کاغذ با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دفتر تولید و برای دانش‌آموزان محروم در نظر گرفته‌شده است، افزود: مقدار سهمیه اعلام‌شده از سوی وزارتخانه با جمعیت دانش‌آموزی استان همدان متناسب نیست. او اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه را جامعه هدف توزیع دفترهای یارانه‌ای دانست و گفت: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان همدان این دفاتر با تأکید بر مناطق حاشیه شهر و روستاها توزیع می‌شود.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد